LEV på Stockholms konserthus (2026)
12/3 2026Ett gäng förväntansfulla LEV - vänner bänkade sig framför Kungliga filharmonikerna torsdagen den 12 mars och vi behövde inte gå därifrån besvikna. Ryan Bancroft, filharmonikernas chefsdirigent, ledde orkestern igenom programmet med musik av Anders Hillborg, Eudoard Lalo och Mahler.
Hillborgs ”Beast Sampler”är ett beställningsverk som uruppfördes i samband med Tonsättarfestivalen 2014. Verket har en utgångspunkt i sitt fokus på ljud snarare än på en ton; mer på ljudobjekt än harmonisktbaserade ljudstrukturer. Samplingar från tidigare stycken och nytillkomna utgör styckets natur - helt enkelt fick vi lyssna till en spännande Beast Sampler.
Därefter gjorde kvällens solist entré med sin violin, Clara-Jumi Kang som är Konserthusets Artist-in-Resident under 2025/26. Hennes violinspel i Lalos spanska folkmusikinspirerande danser var genomgående virtuost, pregnant och bedövande vackert i likhet med hennes fantastiska konsertklänning. Ömsom solistiskt och ömsom införlivat i den orkestrala klangen.
Efter pausen fick vi sedan njuta av Mahlers första symfoni i D-dur, ”Titan”. Om den kan jag bara säga att ord inte räcker till, den måste avnjutas i toner och är i sina fyra mångfacetterade satser svår att beskriva i ord.